Waarden en normen op Internet
Doelgroep
Groepen 5, 6, 7 en 8
Benodigdheden
Stapeltjes post it-papiertjes: gele plakkertjes
Vier grote witte vellen papier
Toelichting
Scholen doen er goed aan om gedragsregels op te stellen voor het gebruik van e-mail en Internet (inclusief chatten of MSN-en) op school. Die regels zijn ervoor om leerlingen te leren omgaan met het medium en met elkaar, zodat ze verantwoordelijkheid leren te nemen voor hun eigen gedrag.
Het gaat daarbij om fatsoensregels als:
- niet schelden;
- niet pesten;
- geen misbruik maken van persoonsgegevens van anderen
Deze fatsoensregels vallen onder de noemer netiquette: hoe dien je je te gedragen op Internet?
In deze les komt u met de leerlingen tot een lijst van fatsoensregels.
De les
Stap 1
Vertel de kinderen dat je je op Internet net zo moet gedragen als in het echte leven: je gaat met respect met elkaar om.
Stap 2
Vraag of de kinderen op post-it papiertjes willen opschrijven:
1. Wat de vervelende ervaringen zijn die ze op Internet hebben meegemaakt (iemand heeft gescholden in de chatbox of een pestmailtje gestuurd)
2. Wat hun leuke ervaringen met andere kinderen op Internet. (iemand stuurt een hartje via MSN, iemand stuurt een leuk mailtje voor je verjaardag, etcetera)
3. Fatsoensregels op Internet, hoe ga je met elkaar om: wat doe je wel en wat doe je niet?
Stap 3
Hang drie vellen papier op.
De titel op vel 1: leuk
Op vel 2: niet leuk
Op vel 3: goed fatsoen
Laat de kinderen hun post-its plakken op de juiste vellen papier. Hang de vellen lekker ver uit elkaar, zodat kinderen flink aan het lopen zijn. Veel beweging, veel actie – geeft de activiteit extra glans.
Besluit
Lees de ‘inzendingen’ voor en bespreek ze met de klas. Kom vervolgens tot een definitieve lijst op een nieuw vel papier.
|