Gedrag van kinderen Opgroeien en groot worden doe je niet alleen thuis of op school. Het gedrag van kinderen op school wordt beïnvloed door omstandigheden thuis, het gedrag thuis door zaken die op school spelen. De zorg voor een evenwichtige sociaal emotionele ontwikkeling is een gedeelde verantwoordelijkheid van de ouders en de school. Kinderen met ADHD stellen zichzelf vaak ongewild voor problemen en worden daardoor belemmerd in hun sociaal emotionele ontwikkeling. Uitgangspunt bij het traject voor speciale zorg is dan ook dat ouders betrokken worden bij de uitvoering. Een gesprek met de ouders kan verhelderend werken. Het contact tussen de school en de ouders kan op verschillende manieren worden ingevuld. |
|
Regelmatig overleg Wederzijdse steun is erg belangrijk. Leraren en ouders zullen hun best moeten doen zich in te leven in wat de ander bezighoudt. Regelmatig contact over “wat er goed ging” en “wat er mis ging” voorkomt misverstanden en wederzijdse irritatie. Bovendien worstelen beiden vaak met hetzelfde probleem: zoeken naar een aanpak die werkt. Spreek eenmaal per week af even contact te hebben, bijvoorbeeld bij het ophalen van het kind op school of telefonisch. Eén keer per maand kan een uitgebreider gesprek worden afgesproken. Dan wordt ingegaan op bijvoorbeeld de uitwerking en effecten van een handelingsplan of worden afspraken gemaakt over het huiswerk. Heen en weer schriftje Thuisgebonden beloningssysteem Bij een thuisgebonden beloningssysteem krijgt het kind van de leerkracht een waardering mee die aangeeft hoe het kind zich die dag op school heeft gedragen. De ouders kunnen het kind dan belonen voor het goede gedrag op school. Dit beloningssysteem kan deel uitmaken van een uitgebreider beloningssysteem dat op school of thuis gehanteerd wordt. Bijvoorbeeld een puntensysteem met ruilversterkers. Elke goede waardering van school levert het kind een kaartje met één punt op. Deze kaartjes kunnen gespaard worden en samen met de kaartjes die het kind thuis voor ander gewenst gedrag verdiend heeft ingeruild worden voor een kleine beloning of een leuke activiteit. De leerkracht kan zijn waardering uiten in de vorm van een briefje of opmerking in het heen en weer schriftje. Nog beter (en interessanter) is het werken met een waarderingskaart. Voorbeeld van een leerlingwaarderingskaart LINK De inhoud van de waarderingskaart is afhankelijk van het gedrag waar op dat moment aan gewerkt wordt. De aandachtsgebieden blijven wel beperkt tot vier of vijf vormen van gedrag. Het is de bedoeling dat de kaart in het begin iedere dag mee naar huis gaat. Naarmate het gedrag verbetert, kan dit geleidelijk aan afgebouwd worden. Het streven is dat het uiteindelijk niet meer nodig zal zijn. Een succesvol resultaat is afhankelijk van de nauwkeurigheid waarmee de leerkracht het gedrag van de leerling observeert en waardeert. Ook de eerlijkheid en vooral de consequentheid waarmee de beloningen thuis gegeven worden speelt een grote rol bij het succes van dit beloningssysteem. Er zijn verschillende dagelijkse rapportagekaarten mogelijk. De leerkracht kan het gedrag over de totale schooldag beoordelen. De kans dat de leerling ongewenst gedrag laat zien is dan wel groter. Het gewenste gedrag kan ook per lesperiode worden beoordeeld of er kan een verdeling gemaakt worden in ochtend en middag. Aanvullende rapportagekaarten LINK Ouders hebben meestal een goed idee of hun kind in staat is om huiswerk na schooltijd te maken. Tevens is het verstandig wanneer de leerkracht en ouders overleg hebben over de manier waarop de leerstof aangeleerd wordt. Het is belangrijk dezelfde instructiewijze te gebruiken.
Afspraken leerprestaties De gedragsaspecten die verbeterd moeten worden zijn in feite ook al voorwaarden voor het leveren van leerprestaties. Het verbeteren van de taakwerkhouding, de omgang met andere kinderen, het “bij de les zijn” zijn ook al zware taken voor een kind met ADHD. Het is belangrijk dat ouders erachter staan dat de nadruk voor een bepaalde tijd ligt op het aanleren van bijvoorbeeld een taakwerkhouding of probleemoplossend gedrag. Ouders en leerkrachten moeten samen deze prioriteiten erkennen. Elkaar motiveren en steunen Samen nadenken over medicatie Informatiebijeenkomsten voor ouders Het kan bijzonder ondersteunend en inspirerend werken een avond voor ouders te organiseren met betrekking tot dit onderwerp. Ouders kunnen onderling ervaringen uitwisselen en vragen stellen. Door miscommunicatie, onbegrip en verkeerde verwachtingen kan de relatie tussen de leerkracht en de ouders verstoord raken. Wat kan een school dan ondernemen? Contract Bemiddeling Voorwaarde is wel dat deze persoon door de ouders en de leerkracht vertrouwd wordt; liefst iemand die nog niet eerder te maken heeft gehad met de leerkracht, de ouders en het kind. Via gescheiden gesprekken kan deze bemiddelaar proberen het probleem dat speelt te ontrafelen en een voorstel voor verdere aanpak te doen. Een nieuwe start Een eventuele nieuwe start dient wel goed begeleid te worden: goede informatieoverdracht, gesprekken en afspraken met ouders maken. Een andere school Als het vertrouwen in de school dusdanig geschaad is dat de onderlinge relatie niet te herstellen is, dan is soms het verplaatsen van het kind naar een andere school de beste oplossing. Zowel het kind als de ouders kunnen met een schone lei starten. |